ساختار مو

سلامتی و پزشکی



ساختار مو

ا

مو هم مثل پوست خصوصیات خاص خودش رو داره و از دو قسمت تشکیل شده

پیاز مو و ساقه مو

ساقه مو همانند ناخن از پروتیین کراتین تشکیل شده و از نظر ساختمانی شامل سه بخش میباشد:
کوتیکول یا بخش خارجی
کورتکس یا بخش میانی
مدولا یا بخش داخلی

کوتیکول پوشش فلس مانندی است که دربخش خارجی مو قرار گرفته و وظیفه آن محافظت از مو در برابر آسیبهای عوامل بیرونی است. درصورت آسیب مو ساختمان فلس مانند آن به هم خورده و مو به حالت خشک و تیره در میاد . ما اگه می خواییم موی درخشنده داشته باشیم باید از این بخش موهامون مراقبت کنیم.

کورتکس یا قشر مو از الیاف کراتینی ، رنگدانه ها و سلولهای مرده تشکیل شده که وظیفه آن استحکام و الاستیسیته مو هستش . رنگ مو به نوع رنگيزه های موجود در کورتکس بستگي داره. اگر ساختن رنگيزه در سلول هاي اين لايه متوقف بشن ،مو سفيد مي شه.

مدولا یا مغز مو در واقع بخش داخلی مو بوده که نقش تغذیه مو رو بعهده داره.

فولیکول مو

هر فولیکول 20 تا تار مو تولید میکنه

رشد مو دارای سه مرحله هستش :
1-فاز رشد : مرحله رشد مو هستش و 90 درصد از این موها در این مرحله قرار دارند.در این مرحله مو با سرعت حدود 1 سانت در ماه بلندتر میشه
2-فاز تحلیل : مرحله تحلیل رفتن مو هستش و حدود 3 الی 5 درصد موهای سر در این مرحله قرار دارند و این مرحله 2 الی 4 هفته طول میکشه.
3-فاز استراحت : مرحله استراحت مو هستش حدود 5 الی 10 درصد موهای سر در این مرحله قرار دارند . در این مرحله رشد مو بطور کامل متوقف میشه این مرحله حدود 2 تا 4 ماه طول می کشه.

انواع مو:
1-موی خشک
2-موی چرب
3-موی مختلط
4-موی نرمال

هر یک از این موها خصوصیات خاص خودشان و نحوه مراقبت خاص خودشان را دارند.
موی خشک: مویی هست که زبر ، بد حالت ، اگر بخواهیم شانه بکشیم پف کرده بالا میره معمولا ظاهر شکننده و کدری داره. و خشکی آن بخاطر این هستش که ناحیه کورتکس رطوبت خود را از دست داده . این نوع موها حتما باید از ماسک مو و سرم مو و شامپو ملایم استفاده کنند. ای نوع موها وقتی ز ماسک مو استفاده می کنند حتما بایست تو کف سرشون ماساژای ملایم بدن تا غدد چربی فعالیتش رو بیشتر کنه . بخاطر اینکه در رگهای خونی جریان کمتر هست با ماساژ این مشکل رفع شده جریان خون کمک می کنه تا غدد چربی بیشتر فعالیت کنه . این نوع موها مستعد موخوره هستن که تنها راه درمان قطعیش کوتاه کردن مو و سپس مراقبت از مو . مهمترین علت ایجاد چنین موهایی دستکاری های زیاد مو توسط خود فرد هستش ، اقداماتی از قبیل رنگ کردن ، فر کردن ، سشوار کشیدن و ...

موی چرب : مویی هست که تا دو ساعت بعد حمام خوب میمونه بعد 2 ساعت دسته دسته شده بد حالت میشه.
 کسی که موی چرب داره معمولا پوست سرش خارش داره. اگر فواصل حمامش کم بشه این خارش پوست سر ، فرد را اذیت خواهد کرد . بهتر است که این مو شستشو را داشته باشه اما ماساژ را نداشته باشه چون در این دسته از موها غدد چربی بیش از اندازه فعالیت دارن و ماساژ زیاد باعث میشه غدد چربی بیشتر فعالیت کرده چربی بیشتری تولید کنند. این مو بیشتر به ماسک مو نیاز ندارن و حتما باید از شامپو ملایم استفاده بشه. آب شستشو حتما باید آب ولرم باشه . معمولا کسانی که موی چرب دارند هر روز موی سرشان را شستشو میدن ولی توصیه میشه هرروز این کارو نکنند. از شایعترین مشکل چنین موهایی وجود شوره های چرب هستش.

مو مختلط : در این افراد کف سر چرب و گاهی شوره دار و ساقه مو خشک و شکننده هستش. دلیل ایجاد چنین مویی دستکاریهای بیش از حد و شستشوی مکرر قسمتهای انتهایی مو هستش. چنین موهایی باید سر خود را با شامپو ملایم شسته و از ماسک برای قسمت ساقه مو استفاده کنند.

مو نرمال: مو نرمال ظاهر درخشنده دارد و کاملا انعطاف پذیره . نه حالت مات و کدر دارد نه چرب بنظر میرسد

توصیه های کلی برا مراقبت مو:
-موها را در حمام شانه نزنید.
-برای شانه زدن ترجیحا از شانه های چوبی استفاده شود نه برس.
-برا خشک کرن مو بهتره ازسشوار استفاده نشه.
-برا شستشو و خشک کردن موها از چنگ زدن موها پرهیز بشه
-شامپو رو مستقیما بر روی مو نریزید بلکه ابتدا آنرا در دستان خود گرم کرده و سپس بر روی مو بمالید . با اینکار مواد موجود در شامپو رو فعال تر کرده و نتیچه بهتری از شامپو میگیرید.
-بهتره فقط یک بار موهای خود را شامپو کنید و نه چند بار
-برای جلوگیری از چرب شدن کف سر و مو از آب داغ وهمینطور مصرف شامپو به دفعات زیاد جلوگیری کنیم. درواقع با اینکار غدد چربی را تحریک کرده
و به مرور ریزش مو پیدا می کنیم.

 

 

 

 

 



می پسندم نمی پسندم

تعداد بازديد : 2110

تاریخ انتشار: ساعت: 1 AM

برچسب ها : ,,
نظر

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:










دوستان و همکاران

با مرجع گرافیک دوست شوید !

محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما
تمامی حقوق سایت و قالب برای((سلامتی و پزشکی)) محفوظ می‌باشد و هرگونه سؤاستفاده و کپی برداری پیگرد قانونی دارد | کپی رایت ۲۰۱۳
طراحی و سئو:6882 ترجمه: 6882